Louis P Klubbers Mobbepolitik

Kontraktmål 5.20.42 Mobbefrit miljø i klubberne.

MÅL:

Klubberne sætter i 2007 fokus på mobning og konflikthåndtering. Klubberne skal hjælpe børn og unge til at blive medansvarlige for et mobbefrit miljø. Det er medarbejdernes opgave at støtte og hjælpe børn og unge til at håndtere deres konflikter.

Handleplan:

Louis P Klubber forstår mobning, som når en gruppe systematisk forfølger eller udelukker en enkelt person, hvor denne person er tvunget til at opholde sig.

I Louis P Klubber skal børnene kunne opleve at der er plads til alle. Vi vil lære børnene respektere hinandens forskelligheder. I Louis P har vi så få regler som muligt, fordi vi ønsker det bedste grundlag for at udvikle de unges sunde fornuft - dvs., at tage hensyn til hinanden.

Med udgangspunkt i værdigrundlaget, i nøglebegreber som tolerance og respekt af hinandens forskelligheder, accepterer vi IKKE mobning. Vi informerer børnene om denne holdning når de er på introduktionsbesøg med deres SFO. Forældre og børn informeres også ved informationsmødet i klubben. Forældrebestyrelsen diskuterer på mødet i juni praksisbeskrivelse i forhold til at gribe ind over for mobning. Emnet bliver også taget op på forældremødet i oktober/november.

Praksisbeskrivelse over hvordan vi arbejder med mobning i klubben:

På baggrund af klubbens værdigrundlag arbejdes der især med sprogbrug og sprogbrugets betydning for konflikter, drillerier og evt. mobning. Det gælder kommunikation i forhold til det talte sprog, det skrevne sprog og herunder også de digitale medier. Sprogbrug og omgangsformer tages op på kontaktgruppemøder med børnene. På de løbende personalemøder vurderes børnenes trivsel og det sociale klima i klubben, og dermed forholder vi os også i hverdagen til evt. mobning.

Vi har samarbejdsaftaler med klasselærerne, så vi gensidigt kontakter hinanden hvis der er dårlig trivsel eller tegn på mobning i en klasse.

Personalet trænes løbende i intervenering og i de svære samtaler ved hjælp af kollegial supervision.

Praksisbeskrivelse af hvordan medarbejderen støtter børnene i en konflikt situation:

Når en konfliktsituation opstår, griber medarbejderne ind og afbryder konflikten. Oftest tager vi de unge ud af sammenhængen og ind i et andet lokale. Her får begge parter mulighed for at fremlægge deres syn på sagen, oplevelse af situationen. Vi tilstræber, at voksne ikke bliver dommere der afgør konflikten til den enes fordel. I stedet tilstræber vi at de unge selv finder frem til en acceptabel adfærd overfor hinanden. Vi tilstræber at der er to medarbejdere tilstede, specielt når det drejer sig om de større unge. Hvis et barn eller ung gentagne gange er i konflikt eller der er tendens til mobning, kontaktes forældrene. Nogle gange kan samtalen klares via telefonen, andre gange indkaldes til et møde, Ved disse møder er både forældre, den unge og de involverede medarbejdere tilstede.

Kort skriftlig redegørelse for arbejdet med at skabe et mobbefrit miljø i klubben:

I det daglige arbejde fokuserer vi meget på børns sprogbrug og politikken er at intervenere når som helst / hvor som helst vi hører grov eller krænkende sprogbrug. Vi arbejder tæt sammen med skolerne, i de tilfælde skolen eller vi kan konstatere mobning i klasserne eller grupperne. Jmfr. ovenstående praksisbeskrivelse.

Pt. arbejdes der konkret med en 7. klasse på Nyelandsvej skole. Der samarbejder vi både med klasselæreren, AKT læreren samt enkelte forældre, i dette tilfælde mobbeofrenes forældre. Øvrige forældre forventes inddraget i samarbejdet med skolen.