Louis P Klubbers politik for unge med særlige behov

Kontraktmål 5.20.41 Unge med særlige behov

MÅL:

Der vil fortsat være fokus på klubbernes ansvar overfor unge med særlige behov. I den forbindelse skal klubberne arbejde med de igangsatte projekter og initiativer, herunder opkvalificering af klubbernes medarbejdere til at rumme denne gruppe unge.

Kompetence afdækning:

Afdækningen har vist, at vi i perioder kan have behov for viden om specifikke diagnoser og træning i forældre samtaler / samarbejde.

Plan for kompetence udvikling:

Vi har i perioden september 2006 – april 2007 trænet kollegial supervision under vejledning af en erhvervspsykolog. Vi har besluttet at fortsætte med den kollegiale supervision i 2007/2008, samt at give enkelte medarbejdere mulighed for deltagelse i kurser, i forhold til specifikke diagnoser og/eller specifikke problemstillinger, f.eks. pige problematikker.

Beskrivelse af samarbejdsbehovet med andre faggrupper:

Generelt: Louis P Klubber har et godt samarbejde med såvel skole, lærere, sagsbehandlere og PPR samt med Gadepiloter og SSP.

Specifikt: Der er lavet en samarbejdsaftale med Gadepiloterne.

Handleplan:

Internt: Vi har vores eget ’gradueringssystem’, som handler om at følge det enkelte barns udvikling. Børn med særlige behov tages jævnligt op på klubbens personalemøder og der føres journal notater på de enkelte børn.

Louis P Klubber - Kategorier:

Indberetning lavet af os eller andre. Der arbejdes koordineret og målrettet.
    Bekymringsskrivelse udformes – eventuel indsats forberedes.
    Kontakt til hjem, skole eller lignende.
    Grundig observation, handlingsplan. Målrettet indsats i huset.
    Barnet kommer op på personalemødet gentagne gange. Udfyldelse af skema 1. gang. Fortsat observation.
    Barnet kommer op på personalemøde. Der planlægges observation.

Eksternt: I forhold til unge med særligt behov, der skal integreres i ungdomsklubben, arbejder vi efter metoden som er beskrevet i samarbejdsaftalen med Gadepiloterne.

Kort skriftlig redegørelse for arbejdet med unge med særligt behov:

Internt:

Klubben har pt. 50 unge på observationslisten. Heraf er 14 unge ’kategori 1’, en enkelt ’kategori 2’ samt 10 unge i ’kategori 3’. Disse unge har enten diagnose eller adfærdsproblemer og vi har jævnligt kontakt med familierne, lærere/skolen, PPR, Familieværkstedet samt deltager i netværksmøder mv.

Eksternt:

Vi har arbejdet med indslusning af en gruppe drenge i ungdomsklubben, hvoraf nogle af anden etnisk baggrund. Dette er sket i tæt samarbejde med Gadepiloterne og med to medarbejdere tilknyttet fra klubben. Processen forløb fint, men drengene har på trods af det gode indslusningsforløb, kun i ringe omfang brugt klubben efter sommerferien. Disse drenge forventes at indgå i det SSP projekt, der pt. er under planlægning på Stjernen.