Gå til hovedindhold

Louis P Klubbers virksomhedsplan

VÆRDIGRUNDLAG OG MÅLSÆTNING I Louis P Klubbers VIRKSOMHEDSPLAN

Klubbens logo

Indhold

    Forord

    Louis P Klubber drives i henhold til Lov om dagtilbud, §65:

    § 65. Klubtilbud og andre socialpædagogiske fritidstilbud til større børn og unge skal i samarbejde med børnene og de unge skabe aktiviteter og samværsformer, der fremmer den enkeltes alsidige udvikling, selvstændighed og forståelse for demokrati. Klubtilbud m.v. skal som led heri bidrage til at udvikle børns og unges evne til at indgå i forpligtende relationer og fællesskaber.

    Stk. 2. Klubtilbud m.v. indgår i kommunens generelle fritidstilbud til større børn og unge og skal efter kommunalbestyrelsens beslutning også kunne rette sit arbejde mod større børn og unge med behov for støtte. Aktiviteterne i tilbuddene skal afspejle målgruppens alder og bredde.

    Stk. 3. Klubtilbud m.v. skal give større børn og unge kendskab til øvrige aktivitets-, kultur- og fritidstilbud, så børnene og de unge bliver i stand til selv at tilrettelægge deres fritidsliv, når de ikke er i klubtilbud m.v.

    Stk. 4. Klubtilbud m.v. skal støtte de større børn og unge i deres fremtidige muligheder på uddannelsesområdet og på arbejdsmarkedet.

    Stk. 5. Kommunalbestyrelsen fastsætter retningslinjer, der sikrer børns og unges indflydelse på indholdet i det enkelte tilbud. Kommunalbestyrelsen kan beslutte, at reglerne om forældrebestyrelser, jf. §§ 14-16, skal finde anvendelse på visse tilbud.

    Udover at følge intentionerne i lovgivningen og vejledningen arbejder vi ligeledes efter at følge/inddrage “De overordnede retningslinier for en Børne- og Unge politik på Frederiksberg” (udsendt sept. ’96).

    Derudover følger vi de aktuelle retningslinier, der er i Fokusaftalen med Frederiksberg kommune:

    Formålet med klubtilbuddet i Frederiksberg Kommune er at fremme udviklingen af større børn og unges sociale kompetencer, hvor aktiviteter og samværsformer i et inspirerende læringsmiljø, skaber rammen for forpligtende relationer og fællesskaber. Derudover er det vigtigt, at klubben reflekterer lokalområdets behov og tilbyder aktiviteter, der afspejler større børn og unges alder, køn og etnicitet – herunder medlemmer med behov for særlig støtte. Klubbens formål er desuden, at større børn og unge udvikler forståelse for demokrati, globalt udsyn og rummelighed i forhold til menneskelige forskelligheder (Sektorplan 2010 Klubber).

     

    1. Fakta om Louis P Klubber

    Louis P er en selvejende institution med vuggestue, skovbørnehave, børnehave/fritidshjem og klubber. Institutionerne har en fælles bestyrelse. Klubberne har egen forældrebestyrelse med en repræsentant i den fælles bestyrelse (se organisationstegning på side 6).

    Klubberne:

    • Louis P fritidsklub. Her starter man d. 1/5, når man går i 3. klasse - Guldborgvej 22 – åben eftermiddage.
       
    • Louis P juniorklub for 6. og 7. klasse – Nyelandsvej 51 – åben eftermiddage/aften.
       
    • Louis P ungdomsklub for de 14 til 17 årige - Guldborgvej 22 - aften.
       

    Louis P klubberne består af flere separat beliggende, men sammenhængende afdelinger - og hvad betyder så det? Overordnet betyder det dels at personalet arbejder i to afdelinger, f.eks. fritidsklub og juniorklub eller juniorklub og ungdomsklub, og dels at børnene er placeret i den afdeling hvor de udviklingsmæssigt og i forhold til kammeratskaber hører til. Med denne struktur ønsker vi, at tilgodese de enkelte børn på netop deres udviklings niveau.

    I praksis betyder det, at alle nye børn starter i Louis P - fritidsklubben. Man kan starte d. 1/5 når man går i 3. klasse.

    Klubbens åbningstider er mandag – fredag 12.30 - 17.00, dog på skolefridage samt i sommerferien mandag – fredag 10.00 - 17.00.
    Udover disse åbningstider, er der jævnligt arrangementer i weekender og i ferierne.

    I slutningen af 5. klasse, kan man begynde at bruge juniorklubben - Nyelandsvej 51 for dem i 6. og 7. klasse. Overflytning sker efter aftale med medlemmet og man skal ikke ‘meldes ud’.  Aktiviteterne i juniorklubben er målrettet de nye "teenagers". Her er åbningstiden lidt anderledes. Vi åbner kl. 13.00 og lukker kl. 18.00, foruden fredag, hvor vi lukker kl. 17. Derudover er der åben til kl. 21.00 to aftner ugentligt.

    I slutningen af 7. klasse, kan man begynde at bruge ungdomsklubben – Guldborgvej 22 for unge i 14 til 18 års alder. Overflytning sker efter aftale med medlemmet og forældrene. Ungdomsklubben har kun aftenåbent, mandag – torsdag kl. 18.00 – 21.30

    I skoleferierne er klubberne slået sammen - dvs. der er kun åbent på Guldborgvej i dagtimerne.

    Overgangen fra Fritidsklubben til Juniorklubben vil ske gradvis ligesom den senere overgang til Ungdomsklubben. Fordelene ved disse bløde overgange er, at det hele vejen igennem er det samme personale, altså der er kendte voksne når man skifter afdeling.

     

    Beskrivelse af de enkelte afdelinger

    Fritidsklubben – Guldborgvej 22

    Guldborgvej er et tre etages hus.

    I stueetagen finder man Caféen, der er det daglige omdrejningspunkt. Tilknyttet Caféen er der et køkken, hvor medlemmerne selv laver mad til caféen. Her finder man også klubbens ’grov-værksted’ hvor vi bl.a. maler samt laver ler og keramik. Fra Caféen er der også udgang til en lille gård, hvor vi kan spille hockey, wolleyball mv. Her griller vi og laver bål og snobrød. I gården har vi også et ’haveskur’, hvor vi har vores mountainbikes samt telte og campingudstyr opbevaret.

    På 1. sal har vi Computerrummet med mange Internet opkoblede computere. Alrummet finder man også her. I det åbne køkken har vi pizzaovn. Foruden pizzaer bliver der bagt kager, lavet slik og bolcher m.m. Her spiller vi også billard og hører musik. Ved siden af ligger stuen. Her er der mange sofaer og muligheder for spil, læse tegneserier, tegne og se fjernsyn. På 1. sal er også det ’kreative værksted’. Et stort hyggeligt rum, hvor der laves alt muligt, syning, smykker, tegning mm. Her finder man også personalerummet, hvor vi afholder møder.

    På 2. sal har vi en sal som kan opdeles til to mindre rum. Den ene del bliver brugt til bordtennis, den anden til at udfolde sig fysisk på stor gymnastikmadras. Når foldevæggen er væk, spilles her hockey i vintersæsonen. Her afholder vi også klubbens fester for alle afdelinger. Klubben har et stort transportabelt diskoteks anlæg med tilhørende lys udstyr. Musikrummet med studiefaciliteter er lydisoleret, og hvor klubbens teenagebands øver sig til de arrangementer og festivaler klubben deltager i. På 2. sal ligger også ’headquarter’ – kontoret.

    Udover ovenstående skal det nævnes, at klubben har minibusser som giver os mulighed at komme ud i naturen. Dem bruger vi bl.a. når vi skal sejle med vores kajakker eller komme til stranden for at stå på vandski bag klubbens speedbåd.

    Medlemsgruppen består på Guldborgvej af ’de nye’ medlemmer. De kommer primært fra Nyelandsvej Skole og ca. en 1/3 fra LaCoursvej skole, privat eller specialskoler.

    Åbningstider er mandag til fredag: 13.30 - 17.00

     

    Juniorklubben – Nyelandsvej 51

    Er et hus i 3 etager, hvor klubben har de 2 første og FDF’erne har 3 sal med egen indgang.

    Ligesom på Guldborgvej, kommer man først ind i Caféen, som er indrettet med sofahjørne med fjernsyn, små og store borde med mulighed for at spille spil, tegne og mindre værksteds aktiviteter. I Cafeen er der også mulighed for at købe mad og drikke. I stueetagen har vi også computerrum med mange Internet opkoblede computere. Vi har en lille gård med mulighed for at hygge, grille og være ude i. Klubben er så heldig at ligge lige over for Nandrupvej sportsplads, som vi bruger flittigt i hverdagen!

    På 1 sal er der kontor. Ved siden af kontoret, er der et ”teenage-rum” indrettet til pigerne med sminkebord og hyggekrog. Der har vi også en ’musik-computer’, hvor man kan lave sin egen musik. Vi har også et stort rum vi kalder diskoteket, hvor man kan høre høj musik og danse. Men dette rum er også indrettet så man kan spille med skumfodbold og lave bryde kampe i madrasserne. Vi har et stort dejligt køkken, hvor medlemmerne bager og tilbereder fælles mad.

    Brugergruppen har samme karakteristika som fritidsklubben. De er bare ’de gamle’.
    Aktiviteterne er primært tilpasset teenagegruppen.

    Åbningstider er mandag til fredag: 13.30 - 18.00 samt mandag og fredag 18.00 - 21.00
     

    Ungdomsklubben – Guldborgvej 22

    Vedr. beskrivelse af huset, se Fritidsklubben.

    Den primære funktion for Ungdomsklubben er ’Værestedet’. Samvær og fællesskab. En basis for kammeratskabsgrupper og for kammeratskabsdannelser. Aktiviteter, fester, ture efter medlemmernes ønsker og behov.

    Åbningstider er mandag til fredag: 17.00 - 21.30

    se i øvrigt klubbens hjemmeside på https://louisp.frederiksberg.dk/

     

    2. Klubbens værdigrundlag

    Værdisætninger:

    • Louis P Klubber har få regler
    • Vi tager individuelle hensyn
    • Her er voksne der har tid til samværet med de unge
    • I Louis P Klubber kan de unge vælge aktiviteter
    • Vi tilstræber fællesskab på tværs af alder
    • Louis P Klubber fremmer kulturel bevidsthed og personlig udvikling hos de unge
    • Her er tid til fordybelse
    • Demokrati er en følelse – det nytter noget at deltage!
    • Vi har traditioner for fælles oplevelser
    • Vi forsøger at nedbryde fordomme
    • Louis P Klubber udvider horisonter
    • Vi tilskynder at unge tilegner sig ny viden
    • Rummelighed er en naturlig del i hverdagen

     

    Rummeligheden i Louis P Klubber

    I Louis P Klubber er rummelighed en naturlig del i vores hverdag.

    Rummelighed er, at fremme evnen til at indgå i et socialt fællesskab, hvor der er plads til forskelligheder og hvor individuelle behov skal/kan udvikles.

    Det er vigtigt, at børnene får mulighed for at deltage i aktiviteter, hvor det er synligt at det er plads til at være anderledes.

     

    I Louis P skal der være plads til alle.

    Vi betragter klubben som et fællesskab, hvor unge udvikler deres forståelse og tolerance, og færdes i et bredt sammensat miljø. Dette gælder såvel race, religion, politisk ståsted, handicap etc. Vi mener, at det er vigtigt, at børnene lærer at tolerere / respektere forskelligheder hos hinanden og voksne. Altså, at man erfarer, at normer er nødvendige for at et fællesskab skal fungere.
     

    Louis P er et værested med et rart og imødekommende miljø.

    Her kan unge mødes med andre unge og voksne, der har tid til samvær.
    De unge vælger selv i hvilken grad, de ønsker at deltage i aktiviteterne. Man har ret til at ikke deltage i aktiviteterne, men skal også lære at vælge til.

     

    Louis P fremmer kulturel bevidsthed og personlig udvikling.

    Vi ser os som kulturformidler, både nationalt og internationalt.

     

    Louis P Klubber har flere samarbejdspartnere.

    Vi bestræber os på at have mange kontakter, da det udvikler og styrker klubbens medlemmers og medarbejderes horisont.

     

    Forældresamarbejde

    Kontakten til forældrene er i klubberne mere sporadisk end man kender det fra det øvrige daginstitutionsområde. Børnene bliver ikke længere bragt og hentet. Samarbejdet med forældrene, herunder information om klubbens aktiviteter og virke, er derfor organiseret på følgende måde;

    • Klubben har en kontaktpersonordning, hvor to medarbejdere er tilknyttet den enkelte årgang. Medarbejderne kontakter efter behov barnets familie. Forældrene bør herudover også selv kontakte klubben, såfremt der er noget klubben bør vide.
    • I samarbejde med forældrebestyrelsen afholdes forældrearrangementer med aktuelle temaer i forhold til børn og unges liv
    • Forældremøde afholdes 1. gang årligt
    • Forældrebestyrelsesmøder afholdes ca. 5 gange om åre

     

    Ledelse.

    Louis P Klubber har en demokratisk ledelsesform. Dette er særdeles vigtigt, da lovgivningen som klubben arbejder under, understreger at de unge skal opleve og lære demokratiske processer. Dette betyder at vi arbejder med teamledelse og delegering af de forskellige opgaver. Leder, souschef og afdelingsledere holder koordinationsmøde 1 gang ugentligt. Ledelsen deltager i det pædagogiske arbejde.

     

    Personalekultur.

    Personalet skal kunne tilslutte sig klubbens værdigrundlag.

    Vi tilstræber ligelig kønsfordeling i personalegruppen. Vi lægger vægt på at ansætte personer med forskellige kompetencer, både personlige og faglige. Vi tilstræber at have uddannet personale i alle stillinger. Vi lægger vægt på et humanistisk livssyn.

    Det er vigtigt for os at have praktikanter, da de er med til at sikre, at der til stadighed bliver stillet spørgsmål både til vores praksis og vores organisation. Derfor skal alle medarbejdere lære at være praktikvejleder.

    Personalemøderne har indflydelse på alle væsentlige beslutninger i klubben, f.eks. ansættelse, økonomi, ressourcefordeling mv. Disse afholdes både fælles og afdelingsvis.

     

    Udvikling af personalets kompetencer.

    Én gang årligt afholdes der medarbejderudviklingssamtaler med medarbejderne.

    Der afholdes en til to personaledage samt en personale weekend. På disse dage / weekends er det både praktisk planlægning og teoretisk input der er på dagsorden.

    I mindre omfang kan personalet også komme på kortere kurser.

    Personalet tilskyndes til at deltage i relevant efteruddannelse som er udgiftsneutral for klubbens budget.

    Klubben vægter det tværfaglige samarbejde. Det er således vigtigt at alle medarbejdere får mulighed for at deltage i tværfaglige aktiviteter som f.eks. møder med samarbejdspartnere, projekter, aktiviteter.

     

    3. Klubbens målsætning

     

    Rummeligheden i Louis P Klubber

     

    Frederiksberg Kommune ønsker at sikre plads til børn og unge med særlige behov, som skønnes at ville kunne profitere socialt og / eller udviklingsmæssigt af et klubtilbud. Rummelighed, ja! Den skal være balanceret og ikke på bekostning af andre.

    Mængden af børn/unge med særlige behov og/eller karakteren af de særlige behov, skal være afgørende for, om der skal tilføres ressourcer.

    I Louis P Klubber er rummelighed en naturlig del i vores hverdag.

    Rummelighed er, at fremme evnen til at indgå i et socialt fællesskab, hvor der er plads til forskelligheder og hvor individuelle behov skal/kan udvikles.

    Det er vigtigt, at børnene får mulighed for at deltage i aktiviteter, hvor det er synligt at det er plads til at være anderledes.

     

    I Louis P skal der være plads til alle.

    Vi betragter klubben som et fællesskab, hvor uge kan udvikle deres forståelse og tolerance, og færdes i et bredt sammensat miljø. Dette gælder såvel race, religion, politisk ståsted, handicap mv. Vi mener det er vigtigt, at børnene lærer at tolerere / respektere forskelligheder hos hinanden og voksne. Det betyder, at vi arbejder på, at fremme børn og unges tolerance og sikre mangfoldigheden i medlemsgruppen. Normer er nødvendige for, at et fællesskab skal fungere.

    De unge skal lære at bruge deres sunde fornuft.

    Det er væsentligt, at det enkelte medlem gennemgår en udvikling, som er med til at give et bredt menneske- og samfundssyn. I Louis P har vi så få regler som muligt, fordi vi ønsker det bedste grundlag for at udvikle de unges sunde fornuft - dvs., at tage hensyn til hinanden og passe på tingene.

    Der skal altid være plads til at tage individuelle hensyn til alle vore medlemmer.

    Vi mener, det er vigtigt, at unge lærer at trives og færdes i samme rum (klub) med de individuelle hensyn, dette kræver. Derfor lægger vi bl.a. vægt på at have særlige formålspladser. Vi sikrer kontakten til hvert enkelt barn og dets familie gennem en ‘kontaktperson ordning’.

    Vi arbejder også med kønsbestemte aktiviteter.

    Vi synes, det er vigtigt, at børnene får mulighed for at deltage i aktiviteter, som foregår på henholdsvis pige- og drengepræmisser. Vi søger ikke at fastholde bestemte kønsroller, men at give plads for kønnenes forskellige interesser.

    Vi lægger vægt på, at overgangen til en ny klubafdeling sker glidende.

    Overgang fra en afdeling til en anden forsøger vi gøre så tryg som mulig ved at overflytte medlemmer op i kammeratskabsgrupper og/eller under hensynstagen til den enkelte unges udvikling og ønsker. Vi arrangerer aktiviteter på tværs af afdelingerne, så de unge ikke er fremmede overfor hinanden. Vi lægger vægt på, at medarbejderne arbejder på tværs af afdelingerne, så der altid er kendte voksne ansigter.
    I overgangsfasen har medlemmet mulighed for at komme i begge klubafdelinger.

     

    Louis P er et værested med et rart og imødekommende miljø.

    Her kan unge mødes med andre unge og voksne, der har tid til samvær.
    De unge vælger selv i hvilken grad, de ønsker at deltage i aktiviteterne.
     

    Vi vægter samvær gennem aktiviteter.

    Samvær gennem aktiviteter styrker den enkelte, da det at gøre ting sammen, giver den enkelte muligheder og oplevelser, man ikke kan opnå på egen hånd. Vi mener at der dannes relationer, både mellem børn/børn og børn/voksen, gennem fællesskabet i aktiviteterne. Her er der tid til kvalitet i fordybelsen.

     

    De unge har medbestemmelse.

    Vi ønsker at forberede klubbens medlemmer til voksenlivets demokratiske beslutningsprocesser.

    Dette gør vi ved at give dem lyst til at deltage i forskellige aktiviteter/planlægning, lære dem at tage mere ansvar og få øjnene op for de muligheder, der ligger heri. Medbestemmelsen kan man få, hvis man ønsker det, vel at mærke inden for klubbens givne rammer gående fra CD-valg, indhold på f.eks. kanoture, planlægning af månedsprogram til medlemskab i brugerbestyrelse.

    Alt efter behov og lyst får medlemmerne indflydelse på det der er relevant. ’Trappen’ er en væsentlig metode i Louis P Klubber, som billede på en demokratiopfattelse, som kan opleves i det daglige arbejde.

                                                                             At bestemme
                                  At involvere sig, tage ansvar
                 At deltage
    At være

    Vi forpligter os til at analysere hvor de unge er på trappen og til at give alle mulighed for at bevæge sig på trappen! Vi skal være opmærksom på at synliggøre de muligheder de har - demokrati er en følelse - man skal kunne mærke, at man har indflydelse på sine egne livsomstændigheder og at det nytter at deltage.

     

    Louis P fremmer kulturel bevidsthed og personlig udvikling.

    Vi ser os som kulturformidler, både nationalt og internationalt.

     

    International dimension.

    For at kunne begå sig i samfundet mener vi, det er vigtigt at kunne forstå andre kulturer. På denne måde kan fordomme nedbrydes, og usikkerhed for det ukendte mindskes.

    Dette gør vi bl.a. gennem rejser og udvekslinger - med udgangspunkt i vort eget ståsted til de nordiske lande og resten af verden.

     

    Møde udenfor kendte rammer.

    Mødet med andre unge udenfor de kendte rammer fremmer medlemmernes personlige udvikling. Dette, mener vi, er vigtigt for at kunne begå sig i tilværelsen.

    En af de metoder, vi bruger, er at sende medlemmerne til musik- og teaterfestivaler, tage ud på klubbesøg eller medlemmerne som kontrollanter i Børnenes Rekordbog. Dette fordi man netop her skaber de kontakter, der rækker længere end de vante, og på denne måde får udvidet sin horisont.

     

    Informations- og kommunikationsteknologi (IT).

    For at kunne ruste de unge til at være en del af den globale udvikling skal de have mulighed for at tilegne sig grundlæggende færdigheder inden for dette område. Her igennem bliver de i stand til selvstændigt at tilegne sig ny viden. Derfor har alle afdelinger computere og Internet opkobling.

     

    Louis P Klubber har flere samarbejdspartnere.

    Vi bestræber os på at have mange kontakter, da det udvikler og styrker klubbens medlemmers og medarbejderes horisont.

    Indkøring af nye unge.

    Her samarbejder vi med SFO og skolerne i forhold til at kunne modtage de unge på en så god måde som muligt. Dette sker gennem besøg i klubben, fælles aktiviteter og besøg i skolerne.

    Klubben afholder introduktions- og informationsmøde for nye børn og forældre.

    Medlemmer der starter på andre tidspunkter, sluses ind i klubben af kontaktpersonen.

    Unge fra lokalområdet introduceres til Ungdomsklubben, dels ved direkte skriftlige invitationer, dels via klassebesøg i klubben i 7. klasse.

    Fritids- og naturoplevelser, weekend ture og rejser.

    Vi lægger vægt på at børn og unge får mulighed for fritids- og naturoplevelser. I det daglige forsøger vi så ofte som muligt, at komme ud af byen, ud i naturen. Aktiviteterne spænder her fra cykling til skiløb, over svømning og vandsport / leg til klatring og kanosejlads.

    De weekendture og rejser, som vi har tradition for at afvikle i løbet af året, indeholder en eller flere af disse aktiviteter. Disse ture foregår ofte i samarbejde med Frederiksberg Ungdomsskole eller andre klubber.

    Klubben samarbejder med andre institutioner.

    Vi samarbejder med andre klubber og institutioner, fordi vi synes, det er vigtigt, at vores børn og unge møder andre unge, som har andre betingelser. Et samarbejde med andre institutioner udvider også vore handlemuligheder, da vi kan bruge hinandens faciliteter.

     

    Vi samarbejder i lokalområdet.

    Klubben samarbejder med beboerforeninger, idræts foreninger og SSP (Skole, Socialvæsenet, Politiet). Vi samarbejder med Gadepiloterne (opsøgende medarbejdere) om at etablere kontakt til de unge som ikke umiddelbart bruger klubben.

    Vi deltager i initiativer og projekter, som inddrager unge, der ikke umiddelbart har tilknytning til klubben. Klubben skal således være en synlig mulighed for såvel den brede del af ungdomsgruppen som den svagere stillede del. Det er vigtigt, at vi gennem sådanne projekter holder os orienterede om, hvad der sker i lokalområdet, således at vi kan medvirke til, at unge kan få positive oplevelser.

    Klubben er ofte den aktive part i projekterne da det ofte er her man har kontakt med de unge. Derfor er det vigtigt, at klubben med kort varsel kan indgå i tværfaglige projekter.