Louis P Klubbers politik om digitale medier
Klubbens perspektiv på børn og digitale medier
Klubbens perspektiv på børn og digitale medier
Børn og unge har brug for at voksne kender til den måde de bruger deres medier på og de sammenhænge deres mediebrug indgår i. De har også behov for at få hjælp til at bruge medier på en måde der understøtter gode fællesskaber, kreativitet og hensynsfuld opførsel. Hvis mobilen holdes helt ude af klubben er der en stor risiko for at de ikke lære disse kompetencer godt nok og at pædagogerne ikke kan hjælpe dem godt nok for eksempel i forhold til konflikter og mobning.
Børn og unge skal også hjælpes til hvornår og i hvilke sammenhænge at mobilen skal eller ikke skal være fremme og hvad den i så fald skal bruges til. Det kan være svært at lære hvis det i forvejen er besluttet at mobilen skal blive i tasken. Børn skal danne deres egen dømmekraft fordi de vil være udfordret af de digitale mediers tilstedeværelse i hele deres liv.
Børn og unge er aktive medborgere i et samfund der i stigende grad er funderet på digital kommunikation. Børn kan derfor, lige så vel som voksne, have brug for at sende eller modtage en besked om praktiske ting eksempelvis hvem der henter dem eller om de kan gå hjem med en klassekammerat. For nogle børn kan det være stressende hvis de afskæres for denne mulighed. Her gælder det om at skabe et trygt miljø og nogle gode aftaler, så de børn der er i klubben, også søger hjælp hos pædagogerne i forhold til konflikter eller ubehagelige oplevelser og ikke udelukkende kontakter deres forældre.
Mobilen er også et redskab som i mange sammenhænge er relevant at inddrage i aktiviteter i klubben. For eksempel i forhold til videoproduktion, musikproduktion, orienteringsløb, skattejagt, droneflyvning, danseundervisning, fælles lege og spil etc. Her igennem skærpes børnenes bevidsthed om mobilen som et værktøj.
Visioner og mål
En fritidsklub rummer børn fra 3. til 7. klasse og der er stor forskel i den enkelte families mobilpolitik. Generelt set er det vores opfattelse, at langt de fleste børn lærer/har lært et fornuftigt brug af mobilen.
I klubben er vi meget opmærksomme på, hvor meget og til hvad mobilerne bruges! Både i klubben og i skolen arbejder vi med digital dannelse på alle årgange fra 4. klasse.
Vi har pædagoger der underviser i digital dannelse og de kommer også gerne til forældremøder med oplæg om digital dannelse hvis klassen/årgangen ønsker det.
I Louis P Klubber vil vi gerne lære børn at agere med de digitale teknologier samt ruste dem til en fremtid, der kræver digitale kundskaber og digital dannelse. Medierådet For Børn og Unge anbefaler ikke et forbud mod mobiler eller tablets, men betragter klubben som en central aktør når det handler om, at lære børn og unge at agerer med de digitale teknologier.
Det betyder at børn skal lære:
- Hvis du oplever noget ubehageligt på din eller andres telefon, skal du fortælle det til en voksen. Meget gerne en pædagog fra klubben og/eller dine forældre.
- Hvis du bruger din telefon i klubben skal du være helt sikker på at det, du kigger på eller deltager i, ikke er stødende eller gør andre ubehageligt tilpas. Hvis du oplever at nogen i klubben bliver ubehagelig tilpas, skal du hjælpe den person ved at hente en voksen.
- Når du kommunikerer på digitale medier skal du være opmærksom på at denne kommunikation mangler væsentlige elementer som kropsskrog, tonefald og ansigtsmimik. Derfor bliver denne kommunikation ofte misforstået. Det er dit ansvar at prøve at mindske muligheden for misforståelser ved at skrive så venligt og uddybende som muligt.
- Det er ikke ok at tage billeder eller video af andre i klubben uden deres samtykke. Derfor skal du også sikre dig at hvis du laver videoer i klubben, så gør det et sted hvor du ikke risikerer, at andre end dem som gerne vil være med, opholder sig.
Det er ikke i orden at:
- Vise eller se pornografisk indhold i klubben.
- Vise stødende indhold i klubben.
Klubben forsøger at understøtte forældrene i, at børn og unge har et fornuftigt og ansvarligt brug af mobiltelefon – og alt det en smartphone i øvrigt kan.