Louis P Klubbers Mobilpolitik
I Louis P har vi i adskillige år arbejdet med digital dannelse i forhold til brug af computer, tv og mobiltelefoner. Du kan læse vores generelle politik på vores hjemmeside https://louisp.frederiksberg.dk/om-klubben/paedagogik-politikker/louis-p-klubbers-politik-om-digitale-medier
Telefoner i klubben
Vi har ingen anbefalinger om, at børn skal have en smartphone, når de starter i fritidsklubben. Det helt op til jer som forældre, om jeres børn har en mobiltelefon og får lov at tage telefonen med i klubben. Telefoner er tilladt, men på ingen måder nødvendige.
I klubben er der masser af aktiviteter og muligheder for at have det sjovt sammen uden en mobiltelefon. Vi ser heldigvis, at de fleste børn kommer stormende ind og indtager værksteder og deltager i fysiske aktiviteter.
Arbejde med digital dannelse
I skolen har vores pædagoger indtil nu varetaget undervisning i Digital Dannelse 1-2 dage om året i alle klasser på alle årgange. Det er uvist om undervisningen fortsætter på skolen, men i klubben arbejder vi kontinuerligt med emnet, hvor der hele tiden sker nye ting.
Personalet deltager løbende i efteruddannelse for at udvikle arbejdet med digitale apparater og medier, som er tilgængelige i børns hverdag. I øjeblikket samarbejder klubben med Center for Digital Pædagogik og UNICEF i projekt ”All Rights”. Projektet har bl.a. fokus på:
”… fritidsklubbernes arbejde med børn og unges digitale rettigheder. Gennem et helt nyt forløb – Det Digitale Værksted – vil UNICEF Danmark, sammen med blandt andre Center for Digital Pædagogik, inspirere klubberne til at arbejde aktivt med pædagogiske værktøjer på de digitale arenaer.”
Du kan læse om projektet her: UNICEF Allright
Arbejdet med børnenes digitale dannelse Louis P Klubber på Frederiksberg
Klubben samarbejder med Skolen på Nyelandsvej om den understøttende undervisning for mellemtrinnet og udskolingen, hvor et af fokusområderne er digital dannelse. Både i klub og skole arbejder de med digital dannelse på alle årgange fra 4. klasse. Her sætter pædagogerne i forløb med børnene og de unge og på forældremøder fokus på, at børnene og de unge får kompetencer og redskaber til at kunne bruge digitale medier på en god og tryg måde, at de bliver opmærksomme på egne grænser og får forståelse for regler, rammer og løsning af konflikter, der kan opstå i digitale rum.
Pædagogerne oplever, at de har gode forudsætninger for at tale med de unge om digital dannelse, og at der ofte opstår fortrolige og præstationsfrie rum i samtalerne mellem det pædagogiske personale og de unge. Ved at anerkende børnene og de unges interesser for fx sociale medier skaber pædagogerne en tillid, som udgør et vigtigt afsæt for arbejdet med digital konflikthåndtering. Pædagogerne ser det som en central del af trivselsarbejdet som fritidspædagog i dag at kunne tage de vigtige samtaler med børnene om deres digitale dannelse.
Klubben har også en politik om digitale medier, de deler med forældre. Her fremgår bl.a. en række punkter, som børnene skal lære; at de skal fortælle det til en voksen, hvis de oplever noget ubehageligt. At man skal opsøge en voksen, hvis man oplever, at digitalt indhold gør andre utilpasse. At det er børnenes ansvar at skrive så venligt og uddybende som muligt til hinanden for at undgå misforståelser grundet manglende kropssprog i digital kommunikation. Og at man ikke må tage billeder og videoer uden samtykke.
Fra Undervisningsministeriets vejlednings materiale.
Mobilpolitik i klubben
Klubben har en mobilpolitik, som løbende bliver justeret ud fra det pædagogiske arbejde med digital dannelse. Klubbens personale evaluerer løbende de forskellige tiltag og praksisser.
I øjeblikket arbejder klubben med en MobilZone, hvor telefoner er tilladt. Alle andre steder i klubben må telefoner ikke benyttes (med mindre det har et pædagogisk formål, fx i smykkeværkstedet).
MobilZonen er pt. placeret på klubbens 1. sal. Her er der pædagogisk opsyn og mulighed for at gå i dialog med børnene. Pædagogerne er opmærksomme på, at enkelte børn ikke isolerer sig med egen skærm eller går hjem og er ’alene hjemme på nettet’.
Erfaringer med mobiltelefoner
Vi øver os i at håndtere de udfordringer, som mobiltelefoner kan give i hverdagen og i fritiden. Klubben læner sig op ad forskere som fx Stine Liv Johansen, der mener, at et forbud ikke er vejen frem.
”Men hvis man laver et forbud, har man nok gjort det ret svært for sig selv, for mobiltelefonen er så integreret en del af børns liv. Det er ikke ensbetydende med, at man ikke kan arbejde pædagogisk med, hvordan, hvornår og på hvilke måder digitale medier skal bruges” (Citat Stine Liv Johansen, lektor ved Institut for Kommunikation og Kultur, Aarhus Universitet)
Klubbens erfaringer med mobiltelefoner de senere år er, at:
• Stort set alle børn fra 3. klasse og opad har en smartphone.
• Stort set alle børn har den med i skole, i fritidsklub og til andre fritidstilbud.
• Langt de fleste børn deltager i aktiviteter i klubben, de lægger telefonen væk efter de aftaler de har med deres forældre eller når vi beder dem om det.
• De fleste 10-12-årige bruger primært telefonen til spil og kommunikationen med forældre og venner.
• Nogle børn har apps, som kun er tilladt for børn over 13 år.
• Mange familier har behov for at være i kontakt med deres børn flere gange om dagen.
I Louis P ønsker vi at lære børn at begå sig i den digitale verden. På samme måde som vi træner sikkerhed ved brug af skarpe knive, ved bål, ved mountainbikes, ved klatring, ved kajaksejlads osv.
Vores tilgang og nuværende arbejde med digital dannelse og brug af mobiltelefoner er beskrevet i det netop udsendte vejledningsmateriale fra Undervisningsministeriet.
Mobilzone i cafeen Louis P Klubber på Frederiksberg I Louis P, hvor der går børn og unge fra 4.-9. klasse, er der indført en bestemt zone, hvor man må sidde med sin telefon. Zonen er placeret i klubbens cafe, der ligger i stueetagen tæt ved indgangen, og hvor der i udgangspunktet altid er pædagogisk personale til stede. Klubben ønsker, at børnene skal være under opsyn, mens de sidder med deres telefoner, og at telefoner ikke skal fylde for meget rundt i klubben og risikere at forstyrre fordybelse og nærvær. Klubben har valgt denne tilgang, så de kan have en aktiv dialog med børnene og de unge om, hvad de bruger tid på, når de er på mobiltelefonerne, og de kan have et særligt blik for de børn og unge, der typisk kan finde på at sidde alene med telefonen i længere tid, så de aktivt kan inspirere dem til andre fysiske og sociale aktiviteter.
Fra Undervisningsministeriets vejledningsmateriale.
Louis P er ét eksempel ud af mange, som er fundet egnet til at indgå i inspirations- og vejledningsmaterialet.
Læs mere her: https://www.uvm.dk/-/media/filer/uvm/aktuelt/pdf24/feb/240205anbefalinger-fritidstilbud-final.pdf