Regler for mobiltelefoner i Louis P Fritidsklub (3. - 5. kl.)

En beskrivelse af de regler vi har i Fritidsklubben vedr. mobiltelefoner

Indhold

I Louis P Fritidsklub har vi en Mobilzone (pt. i opholdsrummet/computerrummet på 1. sal).
        Det er kun i mobilzonen, børnene må sidde med deres mobiltelefon.
        Det er altid den voksne i mobilzonen som bestemmer når mobilzonen åbner eller er lukket i et tidsrum.
        Mobilzonen holder altid lukket når der bliver serveret mad i cafeen.
        Mobiltelefonen kan ligge i tasken, når man ikke bruger den i mobilzonen.
        Man kan få lov til at bruge sin mobiltelefon udenfor mobilzonen af en voksen, hvis den anvendes i en aktivitet eller i et værksted.

Der er altid en voksen i mobilzonen som taler med børnene om hvad de laver på deres telefoner. Den voksne i mobilzonen hjælper børnene med at:
    •    Begrænse deres solo-skærmbrug
    •    Sætte fokus på hvor lang tid de bruger mobiltelefonen
    •    Tale med børnene om hvad de ser på telefonerne
    •    Hjælpe hvis der er opstået konflikter på digitale medier
    •    Motiverer børnene til at deltage i andre klub-aktiviteter

Når vi har valgt zone frem for fx en tidsbegrænsning, er det fordi at vi med tidsbegrænsning risikerer, at nogle børn vil være svære at motivere til andre aktiviteter, fordi de venter på at måtte bruge deres telefon.

Ifølge Mathias Nimgaard, cand. Psyk og fagkonsulent med speciale i digital trivsel, ”..kan det have en utilsigtet bivirkning hvis man giver børnene lov til at bruge mobilerne i et bestemt tidsrum.””Man risikerer, at børnene tænker, at så skal mobilerne også bruges her, for lige om lidt bliver de taget fra os.”

På trods af regler, retningslinjer og tilsyn, efterlader det jo stadigvæk risikoen for at børn ’er alene på nettet’ når de er på vej til eller fra klubben/skolen/andre ting. Vi anbefaler, at I er meget opmærksomme på dette!
    Se og brug vores anbefaling ’Vejledning til forældre og børn vedr. mobiltelefoner’.